Człowiek z blizną

Scarface

Człowiek z blizną

Filmy o porachunkach gangsterskich są moim zdaniem jednymi z ciekawszych w całej historii kinematografii. Myślę, że jest to związane z tym, iż oparte one są na faktach albo odwzorowują częściowo pewne zdarzenia. Brian de Palma nakręcił odnowioną wersję kryminału z 1932 roku. Fabuła filmu „Człowiek z blizną” nakreślona jest przez fakty historyczne, które zapoczątkowują późniejsze wydarzenia.

Na początku filmu widzimy sylwetkę Fidela Castro mówiącego fragment słynnego przemówienia z 1980 roku, kiedy to otwierano port Mariel na Kubie. Restrykcje na wyspie spowodowały emigrację tysięcy ludności w kierunku USA. Duży odsetek z tego, to ludzie z kryminalną przeszłością. Jedną z takich osób jest Antonio Montana (Al. Pacino). Wierzy on w amerykański sen. Życie na Florydzie powoduje u niego jednak zderzenie z brutalną rzeczywistością. Dostaje zatrudnienie za niskie wynagrodzenie jako pomywacz. Nie jest to szczyt marzeń Montany. Ma on większe aspiracje i oczekiwania finansowe, dlatego ze swoim kumplem Manolo zaczyna pracę dla mafii narkotykowej. Jest to strzał w dziesiątkę. Pnie się szybko po szczeblach hierarchii.

Film nie jest dokumentem. Oliver Stone zasięgnął informacji i na tej podstawie napisał genialny scenariusz. Te informacje uzyskał z kartotek policyjnych, przeprowadził wywiady z handlarzami narkotyków oraz agentami FBI. Scenarzysta w ten sposób zwiększył wiarygodność scen. Klimat lat osiemdziesiątych został bardzo dobrze odwzorowany w filmie. Akcja toczy się w Miami na Florydzie. Wybór miejsca nie jest bez powodu. To tu w latach osiemdziesiątych pojawiali się Kubańczycy. Większość scen ma miejsce na plażach, klubach nocnych, no i oczywiście u Tony’ego. Całość uzupełniona jest muzyką Giorgio Morodera oraz hitami disco i dance z tamtych lat.

Sam Brian De Palma zestawił sceny na zasadzie kontrastu, co musi się podobać. Tu podam w przykładzie masakrę piłą łańcuchową w motelu pokazywaną na przemian ze spokojnymi ulicami Miami. To uświadamia, że często porachunki gangsterskie odbywały się obok niewinnie spacerujących, nieświadomych niczego ludzi.

Al Pacino zagrał swoją rolę z klasą. Jego postać to wyeksploatowany przez ileś filmów cwaniak, który chce się dorobić na brudnych interesach. Wyciąga on z niej więcej niż niejeden aktor. To świadczy o poziomie aktorstwa Pacino. Na początku postać ta jest tajemnicza, ale szybko reżyser rozwiewa nam złudzenia o dobrej duszy Montany. W zamian za zieloną kartę i pracę w Miami zabija on komunistę. Charakter Kubańczyka wprowadza go szybko w światek przestępczy i pozwala piąć się w górę. Na początku morderstwa Tonego można było jakoś wyjaśnić, ale im dalej w las, tym bardziej mają one na celu pięcie się w hierarchii i utrzymywanie pozycji. Ze względu na niesubordynacje dochodzi do nieudanego zamachu na nim. W rewanżu zabija zleceniodawcę zamachu i swojego szefa. Ląduje na samym szczycie. Powoduje to paranoje u niego. Tony coraz częściej sięga po narkotyki i nie rozstaje się z ochroniarzami. Twierdzi, że może być kolejny zamach.

Tak więc droga do bogactwa Kubańczyka usłana jest trupami. Ambicje przysłoniły mu zasady moralne. Czy na pewno nie ma on zasad? I tu zaskoczenie dla widza. Bowiem odmawia on zabójstwa żony i dzieci niedoszłej ofiary. Czy mamy do czynienia z chwilowym przebłyskiem człowieczeństwa? Montana jest coraz bardziej zmęczony życiem i kolejne zabójstwa mogą mu nie przychodzić tak łatwo. Rujnuje on jednak życie swojej rodzinie i najbliższym.  W jednej z końcowych scen uświadamia sobie, jakiego ogromu nieszczęść się dopuścił. Jednakże pomimo zbliżającego się swojego końca, brnie w wojnę z baronem narkotykowym.

Cały seans widzimy Tonego w różnych sytuacjach. Zżywamy się z nim i chociaż powinien on budzić odrazę to kibicujemy mu, by zachował honor. To geniusz Al Pacino to sprawia. Film kończy efektowny finał, choć niektórzy twierdzą, że trochę wyolbrzymiony.

Ekranizacja ma w swojej obsadzie aktorów drugoplanowych, którzy wywiązali się ze swojego zadania doskonale. Na dodatkowe wyróżnienie zasługują tu Robert Loggia, Harris Yulin i Steven Bauer. Produkcja nie odniosła sukcesu kasowego, a dodatkowo została źle przyjęta przez opinie publiczną. Dostała nawet nominację do Złotej Maliny za najgorszą reżyserię. Jest brutalna, ale morderstwa w niej zawarte mają uzasadnienie przekazu jak wygląda walka o władzę. Film zyskał uznanie dopiero po latach.

Trwa około trzech godzin, ale czas mija naprawdę szybko. Jest to opowieść o bezwzględnym gangsterze, ale też i o zagubionym człowieku. Al Pacino przyznał, że Tony Montana to najlepsza kreacja w jego życiu.
 

link Więcej favorite_border Do obejrzenia
8.3
- Filmweb

Podziel się swoją opinią

TERAZ OGLĄDANE

    1. Człowiek z blizną
    2. Człowiek z blizną

      1983 · USA · Dramat · Lektor

    3. star 8.3

    4. 2h 50m
    1. Skazani na Shawshank
    2. Skazani na Shawshank

      1994 · USA · Dramat · Lektor

    3. star 8.8

    4. 2h 22m
    1. Dziecko z google'a
    2. Dziecko z google'a

      2009 · Indie, USA, Izrael · Dramat · Lektor

    3. star 6.7

    4. 1h 17m
    1. Fusi
    2. Fusi

      2015 · Dania, Islandia · Dramat · Lektor

    3. star 7.4

    4. 1h 35m
    1. Gladiator
    2. Gladiator

      2000 · USA, Wielka Brytania · Dramat · Lektor

    3. star 8.1

    4. 2h 35m